Powiatowy rzecznik konsumentów przypomina kilka podstawowych informacji:
- W wypadku zakupu w tradycyjnym sklepie sprzedawca nie ma prawnego obowiązku przyjęcia zwrotu towaru pełnowartościowego. To tylko od jego dobrej woli zależy czy i na jakich zasadach możemy dokonać zwrotu towaru, który nie ma wad.
- W przypadku promocyjnego produktu sprzedawca ma obowiązek podania najniższej ceny z okresu 30 dni.
- Zakupując przez internet, sprawdźmy, z kim zawieramy umowę, czy i na jakich zasadach możemy od umowy odstąpić, jakie będą koszty odesłania towaru i gdzie mamy go odesłać.
- Zanim zaczniemy kontaktować się z przedsiębiorca, sprawdźmy uprzednio ile lat działa on na rynku, jakie są opinie jego klientów. Święty spokój i szybka, udana transakcja są bezcenne.
- Dokonując płatności, korzystajmy z usług naszego macierzystego banku. Uważajmy na linki i SMS-y odsyłające nas na zewnętrzne strony. Zachowajmy szczególną ostrożność podczas takich zakupów.
- Korzystajmy z programów ochrony kupujących, a w razie zakupu towaru dużej wartości z przesyłki za pobraniem. Starajmy się w miarę możliwości otrzymaną przesyłkę sprawdzić przy kurierze, a jeśli go nie ma, nagrajmy film, zróbmy zdjęcia stanu przesyłki.
- Zarówno reklamację, oświadczenie o odstąpienie od umowy lub inną korespondencję do przedsiębiorcy wysyłajmy zawsze za potwierdzeniem odbioru, dostarczenia pisma czy tez wiadomości e-mail adresatowi. Zachowajmy oryginały dokumentów, wysyłamy zawsze kopie, a ponadto zróbmy sobie na nasz użytek ich kopie.
Dodatkowo 16 marca rusza kolejna kampania społeczna UOKiK pod nazwą Inwestujesz? Daj sobie czas. Sprawdzaj, czytaj, pytaj!