Powiat Tomaszowski, Starostwo Powiatowe w Tomaszowie Lubelskim

Letnie wyprzedaże – rabaty, reklamacje i zwroty

  • Przedsiębiorcy stosują różne chwyty marketingowe, które mają sprawić, że podejmiesz decyzję szybko i bez zastanowienia. W ten sposób mogą skłonić Cię do zakupu rzeczy niepotrzebnej, w zawyżonej cenie lub słabej jakości.
  • Przypominamy, jakie masz prawa w sezonie letnich obniżek.

Ostatnie dni wyprzedaży, zatem rabaty wkrótce mogą sięgnąć do 60, 70, a nawet 80 proc. W szale wakacyjnych zakupów łatwo stracić głowę i dokonać niewłaściwego wyboru.

– Podchodźmy „na chłodno” do letnich, gorących obniżek. Sprawdzajmy, czy zakupy rzeczywiście się nam opłacają, porównujmy ceny, kupujmy świadomie, unikając szybkich i nieprzemyślanych decyzji zakupowych. Kierujmy się ideą zrównoważonej konsumpcji i nie kupujmy tylko dlatego, że jest taniej – rozsądnie dysponujmy pieniędzmi w tym trudnym gospodarczo czasie. Poznajmy swoje prawa i egzekwujmy je – mówi Prezes UOKiK Tomasz Chróstny.

Co zrobić z przecenionym plecakiem, któremu oderwała się rączka, ze zbyt luźnym T-shirtem czy niepasującymi butami z hiszpańskiego e-sklepu?

UOKiK wraz z Europejskim Centrum Konsumenckim radzi:

Przeceniony plecak, który po miesiącu się zepsuł? Reklamacja

  • Zamówiony online lub kupiony stacjonarnie (przy reklamacji sposób zakupu nie ma znaczenia)

Jeśli plecakowi z wyprzedaży urwała się rączka – możemy go reklamować. Informacje w stylu „produkty przecenione nie podlegają reklamacji” są bezprawne. Reklamację składamy u sprzedawcy – najlepiej na piśmie. Gdy do produktu dołączona jest gwarancja, wtedy możemy zgłosić reklamację gwarantowi (najczęściej jest to producent lub dystrybutor towaru). Prawo wyboru między obiema możliwościami należy do nas.

Pamiętajmy! Jeśli powodem obniżenia ceny jest wada towaru, o której wiemy podczas zakupu, nie możemy jej reklamować u sprzedawcy.

Za duży T-shirt? Zwrot produktu

  • Zamówiony online

Nie mamy okazji przymierzyć produktu, który zamawiamy na odległość – zatem czasem niestety nie trafiamy z rozmiarem lub fasonem. Za duży T-shirt zamówiony na wyprzedaży online możemy zwrócić na takich samych warunkach, jak podczas zakupów poza sezonem obniżek. Mamy 14 dni na wysłanie oświadczenia o odstąpieniu od umowy. Towar powinniśmy odesłać w ciągu kolejnych 14 dni.

Pamiętajmy o wyjątkowych sytuacjach – nie wszystko możemy zwrócić! Jeśli zamówisz t-shirt personalizowany np. ze zdjęciem swojego pupila – zwrot może być ograniczony lub niedozwolony. Podobnie byłoby z produktem z krótkim terminem przydatności, odpakowaną płytą CD czy biletem na wydarzenie).

  • Kupiony w sklepie stacjonarnym

Gdy kupujemy w sklepie, na miejscu – zasady zwrotu zależą od dobrej woli przedsiębiorcy. Sprzedawca może (ale nie musi) przewidzieć w regulaminie sklepu taką ewentualność, określić termin i ustalić warunki np. tylko z paragonem i oryginalnymi metkami, w stanie nienaruszonym. Taka praktyka wynika najczęściej z polityki konkretnego przedsiębiorcy, a nie z przepisów prawa. Pamiętaj, że w stosunku do rzeczy kupionych na wyprzedaży mogą występować inne zasady zwrotu!

Skip to content