Zasadniczym celem wydawnictwa jest zaprezentowanie tradycyjnego regionalnego haftu ludowego związanego z szeroko rozumianą ziemią tomaszowską. Haftowane tkaniny ze zbiorów Muzeum Regionalnego im. dr Janusza Petera w Tomaszowie Lubelskim z przełomu XIX i XX w. obrazują zastosowanie haftu, jako elementu zdobniczego, charakteryzującego się własnym stylem, odrębnością kolorystyczną i techniką wykonania.
Na Lubelszczyźnie występowała duża różnorodność ściegów i ornamentów haftowanych w zależności od stroju danego regionu. W stroju hrubieszowsko-tomaszowskim haft krzyżykowy kolorystyką i wzorem nawiązywał do zdobnictwa z sąsiedniego Wołynia. Dominowały w nim motywy roślinne przede wszystkim kwiatowe. Tym haftem oraz haftem płaskim przystrajano koszule kobiece i męskie, zapaski, czasami kobiece kamizelki. Aplikacjami i guzikami zdobiono kaftany i kamizelki, szamerunkiem sukmany i kożuchy. Z kolei najpowszechniejsze w stroju biłgorajskim, były hafty wykonywane podstawowymi ściegami liczonymi tj. łańcuszek i atłasek prosty uzupełniony stebnówką i ściegiem dzierganym, ułożone pasowo i związane ściśle ze strukturą tkaniny.